Jako że przedsiębiorstwa są wezwane do podwojenia wysiłków na rzecz zrównoważonego rozwoju, jeśli chodzi o zmniejszenie ilości tworzyw sztucznych w opakowaniach, producenci muszą upewnić się, że prawidłowo oceniają nowe materiały opakowaniowe, zanim zobowiążą się do stosowania rozwiązań alternatywnych.
Pomimo powszechnego przekonania, że tworzywa sztuczne są szkodliwe dla środowiska, okazuje się, że gospodarce światowej trudno jest zaprzestać produkcji nowych wyrobów z tworzyw sztucznych. W przeciwieństwie do innych praktyk przyjaznych dla środowiska, próby wyeliminowania tworzyw sztucznych nie są bezpośrednio pomocne dla wyników wielu firm konsumenckich. S&P Global Ratings przewiduje, że w najbliższej przyszłości mało prawdopodobne jest zastąpienie opakowań z tworzyw sztucznych wieloma z ich obecnych zastosowań, ponieważ tworzywa sztuczne mają przewagę nad niektórymi alternatywnymi opcjami opakowań, takimi jak papier czy szkło. Istnieje większe prawdopodobieństwo zmian w produkcji tworzyw sztucznych, w tym ewentualnego wzrostu ilości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w miarę upływu czasu.
Liczne duże korporacje – w tym amerykańskie giganty branży spożywczej, takie jak Coca-Cola, Walmart, Starbucks i McDonald’s oraz duże firmy europejskie, takie jak Danone, Nestlé i Pernod Ricard – zobowiązały się do zmniejszenia ilości jednorazowych tworzyw sztucznych w swoich produktach w odpowiedzi na preferencje konsumentów i nowe przepisy. Przedsiębiorstwa te mają nadzieję, że świadomi ekologicznie konsumenci będą czuli się bardziej komfortowo kupując swoje produkty, gdy ich oferty będą miały mniejszy wpływ na środowisko. Jedne firmy planują przejście na materiały nadające się do recyklingu, gdy nie są w stanie całkowicie wyeliminować tworzyw sztucznych, a inne przyjęły nowe zasady dotyczące tworzyw sztucznych, takie jak całkowite wyeliminowanie toreb plastikowych, ponieważ jednocześnie wprowadzają inne zmiany w swoich produktach lub łańcuchach dostaw.